5
Apr

3η Συνάντηση – Πολωνία

17-20/9/2016

Κύρια σημεία συνάντησης

  • Το σχολείο που μας φιλοξένησε ήταν γυμνάσιο ? Λύκειο τυπικής Εκπαίδευσης. Σε αυτό φοιτούσαν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ( δυσλεξία, adhd ).
  • Το θέμα της συνάντησης ήταν η παρουσίαση  μεθόδων και στρατηγικών διδασκαλίας στην εκπαιδευτική διαδικασία, μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές   ανάγκες  καθώς  και παραδείγματα βέλτιστης πρακτικής.
  • Επίσκεψη σε δομή διάγνωσης και αποκατάστασης από την προσχολική ηλικία και μετέπειτα
  • Παρουσίαση ενός παιχνιδιού έτσι δομημένου ώστε να αμβλύνονται τα ελλείμματα ιδιαίτερα της δυσλεξίας, και να εξασφαλίζεται η ισότιμη συμμετοχή.
  • Το εκπαιδευτικό σύστημα περιελάμβανε σχολεία ειδικά και γενικής εκπαίδευσης για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

 

Αναλυτική περιγραφή συνάντησης

Κάστρα, βασιλιάδες, βομβαρδισμοί, διωγμοί, θηριωδίες, εργατικοί αγώνες, απομεινάρια του κοντινού κομμουνιστικού παρελθόντος, μεγάλες μορφές της επιστήμης, η Πολωνία αξίζει περισσότερης προσοχής από την τουριστική της φήμη.

Η πρωτεύουσα της, Βαρσοβία, ισοπεδώθηκε αρκετές φορές αλλά αρνήθηκε να πεθάνει. Η τελευταία φορά που αναγεννήθηκε από τις στάχτες της ήταν το 1950. Σήμερα είναι τουριστική και ταχέως αναπτυσσόμενη, γεμάτη ζωή και ευκαιρίες για διασκέδαση, διατηρεί όμως αρκετές γωνιές, που όταν τις στρίψεις βρίσκεσαι κατάφατσα με τις θηριωδίες του πολέμου και το σκότος του μεσαίωνα.

Στο νότιο της σύνορο η Κρακοβία, Σύμφωνα με τους θρύλους ιδρύθηκε από τον ηρωικό Κρακ, στον τόπο που σκότωσε τον δράκο ταΐζοντας τον προβιές, γεμάτες θειάφι. Η πανουργία είναι κλειδί για το επιτυχημένο εμπόριο και έτσι η πόλη δεν μπορούσε παρά να γίνει εμπορικό κέντρο. Σήμερα η τεράστια μα γραφική κεντρική της πλατεία συνεχίζει να αποτελεί το highlight της σφύζοντας από ζωή.

Tο όνομα της πόλης  προέρχεται από την πολωνική λέξη ψάρι (ryba) και σημαίνει “μικρή λίμνη με ψάρια” στην αρχαία Πολωνική γλώσσα.  Το όνομα υποδηλώνει την σημασία της εκτροφής ψαριών για την οικονομία της πόλης στον Μεσαίωνα, που αντανακλάται και στο οικόσημό της μέχρι σήμερα.

Tο Ρίμπνικ   είναι πόλη της Νότιας Πολωνίας, στο Βοεβοδάτο της Σιλεσίας. Το Ρίμπνικ βρίσκεται κοντά στα σύνορα με την Τσεχία  και αποτελεί το  νότιο σύνορο της μεγαλύτερη αστικής περιοχής  στην Πολωνία, δηλαδή την Άνω Μητροπολιτική Ένωση της Σιλεσίας. Το Ρίμπνικ βρίσκεται περίπου 290 χλμ. νότια της Βαρσοβίας και σχεδόν 100 χλμ δυτικά της Κρακοβίας.

Η πόλη του Ρίμπνικ έχει πληθυσμό 150.000  κατοίκων περίπου  και η μητροπολιτική της περιοχή κατοικείται από 700.000. Η περιοχή του Ρίμπνικ είναι μια σημαντική περιοχή της Πολωνίας, και αναγνωρισμένο κέντρο πολιτισμού, με το διάσημο Μουσικό Σχολείο και την Φιλανθρωπική Ορχήστρα.

Το σχολείο που φιλοξένησε την 3η συνάντηση του Erasmus, ήταν ένα γυμνάσιο ? λύκειο τυπικής εκπαίδευσης. Συγκαταλέγονταν μεταξύ των 50 καλύτερων της Πολωνίας. Στην συνάντηση συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από την Γαλλία, την Τουρκία, την Ιταλία, την Φιλανδία, την Βουλγαρία, την Γερμανία, την Ελλάδα και φυσικά την Πολωνία. Στην αντιπροσωπία της Γερμανίας συμμετείχαν και 2 μαθητές. Επίσης να τονίσουμε ότι μόνο τα σχολεία της Φιλανδίας και της χώρας μας ήταν αμιγώς ειδικής εκπαίδευσης.                                                                                                                                          Το θέμα  της συνάντησης ήταν η παρουσίαση  μεθόδων και στρατηγικών διδασκαλίας  στην εκπαιδευτική διαδικασία, μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες  καθώς  και παραδείγματα βέλτιστης πρακτικής. 

 

Πέμπτη  17-09-2015

Κατά την 1η ημέρα των εργασιών της συνάντησης παρουσιαστήκαν οι  παρακάτω εργασίες:

Η  Γαλλική συμμετοχή  έθιξε τις περιπτώσεις μαθητών με  ειδικές εκπαιδευτικές  ανάγκες που   φοιτούν στο σχολείο τους το οποίο είναι αγροτική σχολή.  Αναφέρθηκαν στις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις τους καθώς στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν για την εκπαίδευση των μαθητών αλλά και την επαγγελματική αποκατάσταση τους σε συνεργασία με εταιρείες του αγροτικού τομέα.

Οι Τούρκοι εκπαιδευτικοί αναφέρθηκαν και παρουσίασαν λογισμικό και hardware ώστε ο μαθητής με σοβαρά κινητικά  ελλείμματα,  δίνοντας εγκεφαλικές εντολές, χρησιμοποιώντας μόνο ηλεκτροεγκεφαλική λειτουργία του, να μπορεί να επικοινωνεί και κατ? επέκταση να εκπαιδεύεται.

Η αντιπροσωπία της Βουλγαρίας παρουσίασε μέσω της δραστηριότητας  << Knowing the Student >> την σπουδαιότητα της επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Δηλαδή, τι ακριβώς  πρέπει να πούμε στον μαθητή, πως, πότε. Συγκεκριμένα, χωριστήκαμε σε 2 ομάδες έχοντας  μια εικόνα , μολύβια και ξυλομπογιές ? μαρκαδόρους. Επίσης ορίσαμε έναν αρχηγό ο οποίος θα ερχόταν σε επαφή με τον αρχηγό της άλλης ομάδας. Στόχος ήταν ο αρχηγός να μεταφέρει στον άλλο αρχηγό , λεκτικά  ακριβής οδηγίες ώστε να ζωγραφίσει η κάθε ομάδα την εικόνα της άλλης. Το σημαντικό ήταν να επιλεγούν οι κατάλληλες πληροφορίες  από την κάθε ομάδα για την εικόνα που είχαν και  με συγκεκριμένη σειρά ώστε ο αρχηγός να μεταφέρει με ακριβή τρόπο τα δεδομένα Αυτός με την σειρά του να δώσει οδηγίες στην ομάδα του για να φτιάξει την εικόνα.

Η συμμετοχή του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Χίου παρουσίασε στρατηγικές και μεθόδους διδασκαλίας σε μαθητές που φοιτούν στο σχολείο. Επίσης τρόπους πρακτικών εφαρμογών αυτών στην καθημερινή διδασκαλία.

 

Παρασκευή   18-09-2015

Κατά την 2η ημέρα των εργασιών της συνάντησης παρουσιαστήκαν οι  παρακάτω εργασίες:

Εθιμοτυπική συνάντηση με τον Δήμαρχο του Rybnik  που κατέθεσε το ενδιαφέρον του για το πρόγραμμα  και την υποστήριξη του σε τέτοιες πρωτοβουλίες.

Επίσκεψη στο κέντρο υποστήριξης παιδιών με διάφορα προβλήματα, κάτι ανάμεσα  στο ΚΕΔΔΥ και το κέντρο ημέρας παιδιού & εφήβου. Το συγκεκριμένο κέντρο παρείχε διάγνωση και υποστήριξη εξατομικευμένη από την προσχολική ηλικία αλλά και στην σχολική. Η ξενάγηση αναφέρονταν στις περιπτώσεις που υποστήριζαν και στα μέσα που χρησιμοποιούσαν. Υπήρχαν όλες οι γνωστές ειδικότητες, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί. Σημαντική χρήση των νέων τεχνολογιών. Συμμετείχαμε σε δραστηριότητα με σκοπό τις επιλογές στρατηγικής και την σειρά χρήσης αυτών για επίλυση ενός προβλήματος κατασκευής που μας ανατέθηκε.

Η συντονίστρια χώρα του προγράμματος η Γερμανία , παρουσίασε μια ενδιαφέρουσα έρευνα που πραγματοποίησαν στο σχολείο τους για την ένταξη και την θέση των εκπαιδευτικών , την πρόθεση τους να διδάξουν σε inclusive class. Επίσης υλοποιήθηκε δραστηριότητα , αφού χωριστήκαμε σε ομάδες των 4 ατόμων, με θέμα : θέσεις , κριτική, ιδέες επάνω σε επιμέρους αποτελέσματα της έρευνας. Εκ των βασικών αποτελεσμάτων της έρευνας είναι ότι μειοψηφία αποτελούν οι εκπαιδευτικοί που θέλουν να διδάξουν σε τάξη ένταξης ή που είναι πρόθυμοι να τροποποιήσουν τον τρόπο διδασκαλίας τους.  Πεποίθηση της πλειοψηφίας των καθηγητών είναι τα τμήματα ένταξης βοηθούν  τους  στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων και τέλος  πιστεύουν ότι η συμπερίληψη στο σχολείο τους είναι δυνατή με την υποστήριξη ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, δομικών αλλαγών και πρόσθετης υλικοτεχνικής υποδομής.

Οι  Φιλανδοί εκπαιδευτικοί  παρουσίασαν  βασικές αρχές επικοινωνίας και διδασκαλίας. Επίσης έδειξαν με φωτογραφίες πως εφαρμόζουν αυτές στα πλαίσια της σχολικής ζωής αλλά και αυτονόμησης των μαθητών στην καθημερινότητα τους.

Τέλος οι Πολωνοί μας παρουσίασαν τις περιπτώσεις που έχουν στο σχολείο τους, όπως μαθητές με ADHD, δυσλεξία και Asperger. Αναφέρθηκαν στα χαρακτηριστικά τους και πραγματοποιήσαμε εργασία με θέμα τι πρέπει να κάνουμε και τι όχι μέσα στην τάξη σαν εκπαιδευτικοί, με μια από τις  παραπάνω περιπτώσεις.  Υπήρχε και 2η εργασία βιωματική, που αφορούσε την παρουσίαση ενός παιχνιδιού έτσι δομημένου ώστε να αμβλύνονται τα ελλείμματα , ιδιαίτερα της δυσλεξίας, και να εξασφαλίζεται η ισότιμη συμμετοχή.

 

Συμπεράσματα

Εν κατακλείδι η 3η συνάντηση κρίνεται θετικά, από άποψη οργάνωσης, περιεχομένου και δομής. Οι παρεμβάσεις των συμμετεχόντων ικανοποίησαν το θέμα της συνάντησης, ανταλλάχθηκαν εμπειρίες , προβληματισμοί. Η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι η ευαισθητοποίηση  των εκπαιδευτικών , οι ελλείψεις σε υποδομές, τα αναλυτικά προγράμματα και η μη επαρκής επιμόρφωση  τους αποτελούν τροχοπέδη για ένα σχολείο  για όλους. Επίσης φαίνεται να  υπάρχει σαφής επιλογή και προσανατολισμός για την δημιουργία ενός τέτοιου σχολείου.