
6η Συνάντηση- Βουλγαρία
Η 6η συνάντηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στη Βάρνα της Βουλγαρίας από 29 Σεπτεμβρίου έως 1 Οκτωβρίου 2016 .
Θέμα της συνάντησης: οι εξωσχολικές υποστηρικτικές και διαγνωστικές δομές της κάθε χώρας.
Κύρια σημεία συνάντησης:
- Παρουσιάστηκε εργασία με τα αποτελέσματα έρευνας σε μαθητές τυπικής εκπαίδευσης αναφορικά με την ενσωμάτωση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο κανονικό σχολείο.
- Το σχολείο της Βουλγαρίας ήταν ένα τυπικό σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
- Το εκπαιδευτικό σύστημα περιελάμβανε σχολεία αμιγώς ειδικής εκπαίδευσης, τυπικής στα οποία φοιτούσαν και μαθητές από μειονεκτικές ομάδες.
- Επίσκεψη σε εξωσχολική δομή για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέχρι 7 ετών, μη κυβερνητικός οργανισμός.
Αναλυτική περιγραφή – ημερολόγιο της συνάντησης
Την 1η μέρα στην αίθουσα συνεδριάσεων του ξενοδοχείου, έγινε γνωριμία με τους μαθητές που ήρθαν από Ιταλία, Τουρκία, Γερμανία και Βουλγαρία καθώς και με όλους τους εκπροσώπους εκπαιδευτικούς κάθε χώρας.
Ακολούθησαν παρουσιάσεις με θέμα τις εξωσχολικές υποστηρικτικές ή διαγνωστικές δομές της ειδικής αγωγής σε κάθε χώρα. Έπειτα πραγματοποιήθηκε παρουσίαση αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων που τέθηκαν σε μαθητές γενικής αγωγής, με θέμα την ενσωμάτωση των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο σχολείο τους. Αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών απάντησε θετικά στην ενσωμάτωση και θεωρούν ότι θα έχουν και οι ίδιοι οφέλη από αυτό, γεννιούνται ερωτήματα. Μερικά απ? αυτά είναι:
- Κατά πόσο οι ίδιοι οι μαθητές μπορούν αυτό να το στηρίξουν
- Πόσο εύκολη είναι η διαφοροποιημένη εκπαίδευση μέσα στην τάξη
- Μήπως το επίπεδο μόρφωσης θα είναι χαμηλότερο κ.α.
Αφού ολοκληρώθηκαν οι παρουσιάσεις, επισκεφτήκαμε το δημαρχείο, όπου εκεί συναντήσαμε την Προϊσταμένη Εκπαίδευσης της Βάρνας. Η τελευταία μας ενημέρωσε για το εκπαιδευτικό σύστημα της Βουλγαρίας. Έπειτα ακολούθησε ξενάγηση στο σχολείο ?4th Language School. Frederic Joliot-Curie? (συμμετέχον σχολείο του προγράμματος) και παρακολουθήσαμε τη θεατρική παράσταση «Ο καλός στρατιώτης Σβέικ», όπου συμμετείχαν και μαθητές με ειδικές ανάγκες. Στο τέλος κάναμε μια μικρή βόλτα στην πόλη και δειπνήσαμε σε παραδοσιακό εστιατόριο.
Τη 2η μέρα επισκεφτήκαμε ένα σχολείο γενικής αγωγής με μειονεκτούσες κοινωνικές ομάδες όπως τσιγγάνοι, όπου φοιτούν πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Η λειτουργία του είναι πανομοιότυπη με τα ελληνικά σχολεία γενικής αγωγής (τμήμα ένταξης και στήριξη εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη). Το Ε.Ε.Π. είναι εξωτερικοί συνεργάτες δηλ. το παιδί κάνει λογοθεραπείες, φυσικοθεραπείες κτλ εκτός σχολείου. Εντυπωσιακό είναι το κλειστό γυμναστήριο που διαθέτει, το οποίο φτιάχτηκε για να μπορεί να στηρίζει και παιδιά Αμεα. Κατόπιν επισκεφτήκαμε το ?Karin Dom?, έναν μη κυβερνητικό οργανισμό που δέχεται παιδιά Αμεα μέχρι 7 χρονών. Πρόκειται για έναν ζεστό, οργανωμένο και προσαρμοσμένο χώρο όπου τα παιδιά δουλεύουν σε ομάδες ή ατομικά με εκπαιδευτικούς και με ΕΕΠ και φτιάχνουν διάφορες κατασκευές. Στον αυτισμό χρησιμοποιούν κυρίως τις μεθόδους ?TEACH? και ?ABA? και φτιάχνουν προγράμματα για το σπίτι. Το τελευταίο γίνεται μιας και οικογένειες με παιδιά Αμεα από όλη τη χώρα μπορούν να φιλοξενηθούν εκεί για κάποιες μέρες και να εκπαιδευτούν στον κατάλληλο τρόπο θεραπείας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν με τα παιδιά τους στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον. Έπειτα επιστρέψαμε στην αίθουσα συνεδριάσεων του ξενοδοχείου μας όπου εκεί δημιουργήθηκαν τρεις μεικτές ομάδες από μαθητές της Βουλγαρίας, Ιταλίας, Τουρκίας και Γερμανίας. Κάθε ομάδα πήρε συνέντευξη από τους εκπροσώπους των παρόντων χωρών και μετά έγινε μια σύντομη παρουσίαση αυτών. Ύστερα πραγματοποιήθηκε συνάντηση των συντονιστών κάθε χώρας όπου συζητήθηκε το χρονικό διάστημα της επόμενης συνάντησης στη Γαλλία καθώς κι η αποχώρηση του γερμανού συντονιστή μετά το τελευταίο ταξίδι κι η αντικατάστασή του από άλλον εκπρόσωπο. Η μέρα τέλειωσε με επίσκεψη στο Palace Euxinograd (περίπατο στους κήπους του βασιλιά Φρειδερίκου, ξενάγηση στο παλάτι του και φαγητό σε εστιατόριο που βρίσκεται μέσα στο χώρο του πάρκου).
Την 3η μέρα επισκεφτήκαμε το ? Aladza Rock Monastery? (Aladza: πολύχρωμο), το Architectural-Park Complex ?Palace? Balchik καθώς και το Kaliakra Nature Reserve.
Ο αποχαιρετισμός των εκπροσώπων έγινε με δείπνο στο ξενοδοχείο, όπου παρακολουθήσαμε παραδοσιακούς χορούς της χώρας που μας φιλοξένησε.